Återhämtning efter urladdning

bocker-musikserier-kopia

I takt med att jag lär mig mer och mer om mig själv och att vara både introvert och högkänslig så skapar jag rutiner som hjälper mig framåt. Helgen som gick hade vi återigen besök, det tredje på sex veckor. Vilket är rekord för så tätt brukar vi inte få besök.

Jag oroade mig redan innan för om jag skulle orka, har känt mig trött den senaste tiden mycket på grund utav de mörka eftermiddagarna. Men det flöt på bra då jag fick långa stunder för återhämtning då besöket gjorde annat. Men ändå så kraschade jag igår efter de åkt. Jag kände mig som överkörd av en ångvält, helt slut. Försökte göra min inlämningsläxa till örtkursen men det gick så där. Frustration och irritation uppstod. Så jag försökte meditera och göra långa yogapositioner. Det blev bättre men efter en stund kände jag mig svag i hela kroppen mina händer blev iskalla och jag började ta djupa andetag. Stress och ångest i hela kroppen, samtidigt trött och det blev kaos.

Försökte andas lugnt och djupt, värmde upp lite soppa och åt eftersom jag kände mig så svag. Mådde lite illa men åt ändå. Så småningom började det släppa, pratade med min sambo om känslorna och det blev bättre istället för att göra som jag brukar – hålla det inom mig. Kvällen spenderade jag i soffan, orkade inget annat. Gick och la mig tidigt och vaknade som mig själv igen.

Vad är det som gör att det blir så här? Min teori är att min hjärna inte orkar hantera ljud som uppstår runt omkring, det blev mycket prat, samtidigt som deras två barn söker uppmärksamhet på olika sätt. Det blev inte så livat men när hjärnan redan är trött på intryck så spelar det inte så stor roll. Det viktiga är att ge sig själv vila och återhämtning på det sätt som känns bra.

Just nu läser jag: Introvert – Den tysta revolutionen av Linus Jonkman tycker den är jättebra än så länge, många beröringspunkter som stämmer in. Och ännu mer lärdomar hur introverta fungerar.

Till helgen är det kursdags och jag vet att det kommer bli intensivt så torsdag och fredag måste jag försöka vila så mycket det går. Att planera och göra upp strategier är ett måste om livet ska fungera.

Hur återhämtar du dig? 

*      *      *

Re-charging after breakdown

The more I learn about myself being an introvert and highly sensitive person the more I can create strategies that help. The weekend that just passed we had some friends staying over, this was the third family visit in six weeks and not so usual for us.

I was worried about this last one because I´ve been feeling so tired but it went really well and I had plenty of time to myself as they were doing other things. Still i managed to crash as soon as they had left. I was completely exhausted, felt numb and at a loss. I felt frustrated and irritated tried to do some meditation and long yoga poses it felt a little bit better, but after a while my body went stiff and my hands ice cold. I tried taking deep breaths to calm as I was feeling very stressed and agitated and extremely tired.

I warmed up some soup and ate it to get some energy. I spoke to my partner about my feelings and I could feel it release a bit. Normally I do keep things to myself. I spent the rest of the day in the sofa doing nothing just relaxing trying not to think.

So why did this happen? I think it’s my brain that can’t handle too much noise and impressions, we were talking all morning, the kids were seeking attention at the same time. It wasn’t so loud but since I was already tired it just became too much. So when this happens it’s so important to re-charge to gain energy.

What do you do when it all becomes too much?

25102016-ra-1

 

Välkommen att lämna ett ord eller två